Over VTK

Visie

Voor Taal en Kunst streeft er naar om boeiend theater te maken en het publiek emotioneel te raken. We kiezen heel bewust voor producties die een uitdaging bieden voor zowel de speler als de regisseur als de decorontwerper. We trachten van amateurtoneel ietsje meer te maken dan louter en alleen maar amusement.

Voor Taal en Kunst werkt regelmatig samen met professionele regisseurs en ervaren, gedreven spelers om zo theater te brengen dat kwaliteitsvol is en toch zeer uiteenlopend is qua genre.

Voor Taal en Kunst bezit geen eigen theaterzaal, wat ons een zekere vrijheid geeft op gebied van locatie en tegelijkertijd de kans creëert om samen te werken met andere theatergezelschappen.

Het kost ons af en toe wel moeite om een geschikte speelplek te vinden. De laatste jaren konden we veelal terecht bij Theater Korenmarkt. Onze oprechte dank voor de samenwerking, die we misschien nog gaan intensifiëren.

Voor Taal en Kunst bestaat uit heel veel geëngageerde mensen met een hart en een ziel voor amateurtheater in het Mechelse.
We hopen dat u deze passie met ons in de toekomst blijft delen.


Lees meer over onze geschiedenis en ons palmares

Geschiedenis

Op 4 mei 1894 werd in Mechelen een nieuwe toneelvereniging opgericht: de Werkmanskring. Het gezelschap bleef hetzelfde maar de naam veranderde eerst in Het Christen Werkersverbond om uiteindelijk als Voor Taal en Kunst de geschiedenis in te gaan.

Van bij de aanvang bracht de vereniging drie producties per seizoen op de planken. Het Volksbelang was de eerste thuishaven van de vereniging. In mei 1953 verhuisde het gezelschap naar de Stadsschouwburg, dat op het gebied van accommodatie en infrastructuur veel beter geschikt was voor toneelvoorstellingen. Helaas moest de Schouwburg in 1982 haar deuren sluiten wegens onvoldoende brandveiligheid.

De meeste Mechelse toneelkringen weken uit naar kleinere, eigen zalen. Voor Taal en Kunst opteerde voor de kleine zaal van het MMT, die door het Mechels Miniatuur Theater ter beschikking werd gesteld. Wanneer het MMT de deuren sloot van de kleine zaal is VTK beginnen rondzwerven van de ene lokatie naar de andere tot ze een stek gevonden hebben bij De Peoene Lange Schipstraat te Mechelen en waar ze momenteel twee producties per seizoen brengen met telkens negen voorstellingen verspreid over drie weekeindes.

VTK kan terugblikken op een mooie geschiedenis.

Een aantal inmiddels bekende acteurs en actrices boekten hun eerste successen op de planken van het Mechelse gezelschap. Bekende namen zijn ongetwijfeld de broers Manu en René Verreth, de steunpilaren van het MMT. Maar ook Carry Goossens, Vic de Wachter, Hilde van Haesendonck, Danny Timmermans en Bart de Pauw begonnen hun carrière bij Voor Taal en Kunst.

De Boonbloem

Op 4 mei 1994, precies op de honderdste verjaardag van VTK, werd de Mechelse toneelvereniging op het Mechelse stadhuis ontvangen en kreeg het de titel van de Rederijkerskamer “De Boonbloem” toegekend. In Mechelen groeiden indertijd drie toneelgezelschappen uit tot echte Rederijkerskamer. De Peoene is de oudste en belangrijkste, De Geraepte Loetens werd later De Lisbloem en de jongste van de geprivilegieerde kamers is De Boonbloem.

De Peoene slaagde erin om tot vandaag de dag te blijven bestaan. De Lisbloem en De Boonbloem verwelkten echter langzaam maar zeker. Tot enkele jaren geleden de toneelvereniging De Moedertaal de titel van De Lisbloem kreeg toegekend en de kring Voor Taal en Kunst in 1994 het recht kreeg om zich rederijkerskamer De Boonbloem te noemen.

Stuwende kracht

Dat Voor Taal en Kunst 100 jaar kon blijven bestaan is voor een groot deel te danken aan het dynamisme, het enthousiasme en het geloof in het amateurtoneel van Gust Horsten. Jarenlang was hij de stuwende kracht achter de toneelvereniging. Hij ijverde steeds voor verjonging en vernieuwing, waarbij hij vooral kwaliteit trachtte na te streven.

Palmares

Voor Taal en Kunst kan bogen op een indrukwekkend palmares.

In het seizoen 1964-1965 nam het gezelschap deel aan het eerste Schelde-Maas toernooi, met als resultaat een eerste en tweede prijs voor de beste actrice, acteur, regie en decor.

De deelname aan het tweede toernooi in 1967-1968 was goed voor een tweede prijs voor regie, acteur, decor, eenheid en zuiverheid van taal. Datzelfde seizoen kaapte VTK met 80% de eerste prijs weg van de stedelijke jury Stad Mechelen, met Reinaert De Vos.

In 1969-1970 werd een nationale toneelwedstrijd georganiseerd ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan. Voor Taal en Kunst nam ook verschillende keren deel aan het Vondeljuweel.

In 1978 behaalde “Een bruid in de morgen” van Hugo Claus de tweede prijs. “Een spiegel” van Nestor De Tière was in 1981 goed voor de eerste prijs. In 1989 kreeg “Het huis van vertrouwen” van Rudy Geldhof een nominatie voor verdienstelijkste hoofdrol en in 1993 waren er nominaties voor vrouwelijke hoofdrol, homogeniteit en live-muziek voor “Vrijgezellenavond” van Willy Russell.

Een overzicht:

2017 Laureat Koninklijk Landjuweel

‘Kaatje is verdronken’ van Alex van Warmerdam

2011 Laureaat Koninklijk Landjuweel

‘Halverleven’ van Danny Timmermans

2011 Laureaat Antwerps Stadsjuweel

‘Serpent’ – bewerking van Tristan versteven

2010 Gouden Handjes

‘Zullen we het liefde noemen’ van Peer Wittebols

Beste productie, beste vrouwelijke hoofdrol en beste mannelijke hoofdrol

2008 Gouden Handjes

‘Achterlanden’ van Ko Van den Bosch

Gouden handje voor beste belichting

1993 Vondeljuweel

‘Vrijgezellenavond’ van Willy Russel

Nominaties voor vrouwelijke hoofdrol, homogeniteit en live-muziek

1989 Vondeljuweel

‘Het huis van vertrouwen’ van Rudy Geldof

Verdienstelijkste hoofdrol

1981 Vondeljuweel

1ste prijs – ‘Een spiegel’ van Nestor De Tière

1978 Vondeljuweel

2de prijs – ‘Een bruid in de morgen’ van Hugo Claus

1968 Stedelijke jury Stad Mechelen

1ste prijs met ‘Reinaert De Vos’

1968 Schelde-Maas toernooi 1967/1968

2de prijs voor regie, acteur, decor, eenheid en zuiverheid van taal

1965 Schelde-Maas toernooi

1ste en 2de prijs beste actrice, acteur, regie en decor

close

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x